Wednesday 17 June 2015

Basic Akaun

Assalamualaikum, 

hari ni aku belajar pasal akaun skit. daripada aku buang masa ntah pape baik aku mempertingkatkan ilmu perniagaan nih.
so what i learn today?? its about P.O, D.O, Invoice, Quotation dan Payment Voucher.

apa P.O? : Purchase Order. Berlaku bila kita as company nak beli sesuatu barang, atau memerlukan perkhidmatan daripada Supplier. So Kita hantar P.O dulu.

Quotation : Dalam B.M disebut SEBUT HARGA, setelah P.O dihantar supplier akan tengok dulu stok yang dorg ada then baru Quotation akan dibuat mengikut kepada keperluan company. dari segi harga, unit dan kuantiti. Q dihantar kalau tak setuju company boleh mintak quotation yg baru.

D.O : Delivery Order menunjuk barang2 yg dihantar supplier kpd Company tapi dlm D.O xde harga bayaran hanya unit dan kuantiti. bila brg sampai pd Company setelah diperiksa barulah di Sign oleh org yg tertentu. biasanya D.O akan disertakan dgn Invoice.

Invoice : bila company comfirm nk beli baru supplier akan keluarkan Invoice dimana Invoice ni bayaran bukan secara fizikal lagi. Inovice ada Unit, kuantiti, dan plh penting Total Payment.
selepas di sign maka P. V perlu disediakan.

Payment Voucher : Disediapkan utk membayar kepada Supplier, dlm PV ada no invoice, Date, & bank cheque no. ( Bos Sign, Supplier amik Cheque dan sign P.V jugak then Company amik semula P.V utk difile kan)

Susunan File : Payment Voucher, Invoice, D.O, Quotation dan Purchase Order.

haaaaa.. ok tak? ringkas..
yang mana tak faham boleh beli buku dan bacalah lebih mendalam.
 

No comments: